Marc Van Peel breidt vervoer over het water verder uit
10 oktober 2018

DeWaterbus heeft sinds zijn lancering op 1 juli 2017 ruim 300.000 passagiers vervoerd op de lijn tussen Hemiksem en het Steenplein. Het Havenbedrijf wil samen met de andere stakeholders deze vorm van watermobiliteit in combinatie met het fietsverkeer verder stimuleren. Daarom wordt vanaf 8 oktober de huidige zuidelijke route uitgebreid met een noordelijke route in het havengebied. Vanaf begin 2019 komt hier een oostelijke route bij naar het Albertkanaal. Door dit uitgebreide aanbod wil het Havenbedrijf nog meer passagiers verleiden om zich duurzaam te verplaatsen en zo actief bij te dragen aan een modal shift in Antwerpen.

 

DeWaterbus, een doorslaggevend succes

DeWaterbus vaart sinds 1 juli vorig jaar op de Schelde als alternatief vervoermiddel voor wie vanuit Hemiksem en Kruibeke naar Antwerpen wil. Sinds de lancering werden al ruim 300.000 passagiers vervoerd.

Marc Van Peel, schepen voor haven“Het Havenbedrijf werkt, over de grenzen van de haven heen, samen met alle partners aan oplossingen voor de mobiliteit. DeWaterbus is een mooi voorbeeld van ons pionierswerk, waarmee we mensen aanmoedigen om de auto thuis te laten en gebruik te maken van een duurzaam alternatief. De Schelde is een onderbenutte snelweg voor woon-werkverkeer die we, gezien de prangende mobiliteitsproblematiek, optimaal willen gebruiken. Watermobiliteit was nieuw voor Antwerpen maar kende al gauw een succes. DeWaterbus bewijst elke dag de noodzaak voor alternatieve transportmodi.”

 

Vanaf 8 oktober: eerste uitbreiding naar het noorden

Door het succes van de zuidelijke route en de nood aan mobiliteitsoplossingen breidt het Havenbedrijf het traject van DeWaterbus vanaf 8 oktober uit met een noordelijke route in het havengebied. Net zoals op de zuidelijke route worden grote afstanden afgelegd, maar wordt daar bovenop ook nog eens zwaar ingezet op het woon-werkverkeer en Schelde kruisingen. Passagiers varen vanaf het Steenplein richting haven, met tussenstops in Sint Anna, Zwijndrecht en eindhalte in Kallo. Na een korte inloopperiode met een dienstregeling met elk uur één afvaart, zullen vanaf 29 oktober twee waterbussen het nieuwe traject bedienen met een dienstregeling met elk half uur een afvaart. Vanaf midden 2019 wordt het aantal haltes verder uitgebreid naar Droogdokkenpark, Van Cauwelaertsluis, Fort Liefkenshoek en Lillo.

 

Oostelijk traject start in 2019

Een verdere uitbreiding met een oostelijke route vanaf Wijnegem tot aan het Havenhuis is voorzien voor begin 2019, waarbij gebruik zal worden gemaakt van het Albertkanaal dat filegevoelige gemeenten ten oosten van Antwerpen verbindt met de stad. De route zal halt houden aan de brug van de Houtlaan in Wijnegem, aan de monding van het Kempisch kanaal in Schoten en waarschijnlijk komt er een tijdelijke halte aan de fietsbrug van de Ijzerlaan. Na de opstartperiode zal een proefproject worden gestart om te zien of na een half jaar overgestapt kan worden naar elektrische schepen.