Orry Van de Wauwer: "Veerboot Sint Anna vervoerde 150.000 passagiers tussen linker- en rechteroever. Een grandioos succes!"
27 september 2018

Het veer over de Schelde ter hoogte van het Steen op de rechteroever en de Zeescouts op Linkeroever wordt intensief gebruikt. Dat blijkt uit cijfers opgevraagd door Vlaams volksvertegenwoordiger en Antwerpse lijstduwer Orry Van de Wauwer (CD&V): Uit de officiële tellingen blijkt dat bijna 150.000 fietsers en voetganger zich in de eerste vijf maanden van dit jaar over de Schelde lieten zetten met het veer. Een grandioos succes”. CD&V Antwerpen pleit bijgevolg voor het permanent in dienst stellen van de veerboot over de Schelde, en om de aanlegplaats beter aan te sluiten op het vélosysteem en het openbaar vervoer.

 

Uit de opgevraagde cijfers blijkt dat het veer vooral tijdens de zomermaanden populair is. Enkel al op de dag van de Antwerp 10 Miles op 22 april, lieten 13.841 mensen zich de Schelde overvaren. Hiervoor werd een tweede veerboot van DAB Vloot ingezet op vraag van de organisatie.

 

In slechts 6 minuten tijd sta je van de ene oever op de andere oever, een timing waarmee de tunnels niet kunnen concurreren. Voor Van de Wauwer is het van groot belang dat er wordt geïnvesteerd in een volwaardig alternatief voor de tunnels: “De liften en roltrappen in de voetgangers- en fietserstunnel hebben regelmatig te kampen met defecten. Dit leidt tot ongemakken voor mensen die met de fiets, rolstoel of kinderwagen van de ene oever naar de andere willen. Het veer is gratis te gebruiken, is toegankelijk voor iedereen en ligt zeker op de rechteroever op een heel centraal punt. Er moet altijd een alternatief zijn voor elke persoon die de verplaatsing tussen de twee oevers wilt maken. Het langer in stand houden van het veer is daar de perfecte oplossing voor.”

 

Ook Dirk Vanlommel, Antwerps districtsraadslid en inwoner van de Antwerpse Linkeroever, is hiermee akkoord, al zijn er volgens hem nog mogelijkheden om het veer beter te ontsluiten. “Aan de aanlegplaats op Linkeroever zijn er weinig faciliteiten. Een vélostation of een halte voor buslijn 36 zouden de verbinding een pak aantrekkelijker maken voor de buurtbewoners. Veel mensen vragen hier ook de weg naar het veer, omdat er weinig signalisatie is.” Aldus Vanlommel.